معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام کرد: بررسی وضعیت اپراتورهای تلفن همراه در یک سال گذشته نشان میدهد حجم دیتای مصرفی مشتریان (payload) افزایش یافته و در پی افزایش مصرف، سرعت دسترسی (Throughput) کاربران کاهش داشته است.
«مجید حقی»، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، افزود: «اثرگذاری مستقیم افزایش مصرف بر روی سرعت، به دلیل کمبود منابع مورد نیاز شبکه است و در واقع علت اصلی شرایط موجود در حوزه کیفیت اینترنت، عدم توسعه شبکه اپراتورها متناسب با افزایش مصرف کاربران است.»
وی تصریح کرد: «گزارش وضعیت دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در بخش حجم دیتای مصرفی و سرعت ارائه خدمات در نسل ۳ و ۴ به منظور شفافیت و اطلاعرسانی به مردم بر روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی منتشر شده است.»
گزارش بررسی وضعیت اینترنت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در کشور (طی یک سال گذشته)
تجزیه و تحلیل اطلاعات همراه اول:
۱- حجم دیتای مصرفی مشتریان (Payload) همراه اول در یک سال گذشته از ۱۲۰۰۰ ترابایت به ۱۷۲۰۰ ترابایت رسیده است یعنی حدود ۴۳ درصد افزایش که سهم مصرف نسل سوم از ۲۵۵۰ ترابایت به ۲۶۴۰ ترابایت رسیده یعنی حدود ۱۶ درصد از کل و سهم نسل چهارم از ۹۴۵۰ ترابایت به ۱۴۵۶۰ ترابایت رسیده یعنی حدود ۸۴ درصد از کل میباشد.
۲- سرعت (Throughput) نسل ۳ همراه اول در کل کشور در طی یک سال اخیر از ۳.۳ به ۴ مگابیت در ثانیه رسیده است.
۴- سرعت (Throughput) نسل ۴ همراه اول در کل کشور در طی یک سال اخیر از ۸.۶ مگابیت در ثانیه به ۸.۲ مگابیت در ثانیه رسیده است.
تجزیه و تحلیل اطلاعات ایرانسل:
۱- حجم دیتای مصرفی مشتریان (Payload) ایرانسل در یک سال گذشته از ۱۲۲۰۰ ترابایت به ۱۷۰۵۰ ترابایت رسیده است یعنی حدود ۴۰ درصد افزایش که سهم مصرف نسل سوم حدود ۱۷۰۰ ترابایت به ۱۵۵۰ ترابایت معادل ۹ درصد از کل و سهم نسل چهارم از ۱۰۵۰۰ ترابایت به حدود ۱۵۵۰۰ ترابایت رسیده که معادل ۹۱ درصد از کل میباشد.
۲- سرعت (Throughput) نسل ۴ ایرانسل در کل کشور در طی یک سال اخیر از ۱.۸ مگابیت در ثانیه به ۲.۳ مگابیت در ثانیه رسیده است.
۳- سرعت (Throughput) نسل ۳ ایرانسل در کل کشور در طی یک سال اخیر از ۱۲.۲ مگابیت در ثانیه به ۱۱.۱۱ مگابیت در ثانیه رسیده است.
جمعبندی:
۱- با بررسی نمودارهای حجم دیتای مصرفی مشتریان (Payload) و سرعت (Throughput) که به طور کلی برای شهرها استخراج شده مشاهده میگردد، در عمده شهرها مقدار مصرف دیتا افزایش یافته است، لیکن مقادیر مربوط به سرعت هم در کل کشور، متأثر از افزایش مصرف کاهش یافته لیکن این کاهش در تمام شهرها یکسان نبوده و به صورت جهشی و کاهش ناگهانی نیست.
۲- در خصوص نسل سوم نیز با توجه به سهم کم ترافیک توزیع شده توسط این بخش (۱۶% سهم ترافیک همراه اول از کل ترافیک این شرکت و ۹% سهم ترافیک ایرانسل از کل ترافیک این شرکت) تغییر عمدهای در مدت یک ساله دیده نمیشود و به نظر میرسد عمده کاربران از طریق نسل چهارم سرویس داده میشوند.
۳- شرکت همراه اول در بخش ارائه سرویس نسل چهارم که ۸۴% مشترکین خود را سرویس میدهد، در وضعیت نامناسبی نسبت به ایرانسل قرار دارد و پیشبینی میشود در دوره تعطیلات سال جدید با توجه به گستره شبکه، حجم مشتریان و افزایش ناگهانی مصرف، در صورت استمرار روند موجود با مشکل جدی مواجه باشد.
۴- اثرگذاری مستقیم افزایش مصرف در سرعت ارائه خدمت، به مفهوم کمبود منابع مورد نیاز شبکه و در نهایت به نظر میرسد عامل اصلی شرایط موجود عدم توسعه اپراتورها متناسب با افزایش مصرف مشتریان باشد (همچنین تأخیر در استفاده از باند ۲۳۰۰ واگذار شده که البته بخشی از طرح توسعه ایشان میباشد).